Ett stort problem på många av dagens arbetsplatser är så klart att de inte är jämställda. Innan man kan komma till rätta med detta stora problem bör man kanske ta itu med diskrimineringen generellt i arbetslivet. Ojämlikheten kan vara en del av diskrimineringen inom arbetslivet.
I Sverige diskriminerar man arbetstagare utifrån en mängd olika kriterier, ett av dessa är kön. De andra kan var etnicitet, ålder eller sexuell läggning. Arbetsgivare som har detta beteende väljer bort alla de inte tycker passar in i ett tänkt optimalt arbetslag utifrån företagets mål, strategier och visioner – ett beteende som kan uppfattas som diskriminerande; dock fastnar det lätt i väggarna inom organisationer eftersom arbetsledningen uppmuntrar personer som tycker som de. De arbetstagare som aspirerar på chefsposter lär sig fort vilka attityder och vilket beteende som premieras av arbetsledningen. Man måste få arbetsledningar och styrelser att börja inse att ojämställdhet och diskriminering kan bli en kostnad för företaget i längden. Kanske är det så att vissa företag behöver anlita vikanekonomi.se innan siffrorna börjar lysa rött i företagets bokföring, då det gäller att agera i tid.
Dessa arbetsplatser är mer eller mindre osunda och de fungerar inte optimalt alla gånger. Det skulle kunna frigöras oerhört mycket kraft och kreativitet inom de flesta organisationer om arbetsledningar runt om i Sverige skulle våga ta itu med sina egna fördomar och härskartekniker. Det behövs ett mer prestigelöst ledarskap. Ofta startar mobbning på arbetsplatserna från ledningen själva eller så är den mer eller mindre sanktionerad därifrån. Dessa är så klart inte lämpade att lösa problemen som i grunden härrör från dem själva.
Sedan finns det tyvärr också all den diskriminering som kommer från personer utanför organisationen. Det handlar om alla de otaliga kundmöten, patientbesök eller interpersonella möten som arbetstagarna måste vara en del av. Tyvärr finns det idag många i Sverige trott sig få ett frikort att bete sig hur svinaktigt som helst. Anledningarna till detta kan vara många, men en sak har de gemensamt; den som diskriminerar är av naturen feg och vänder kappan efter vinden. Normer åtlyds oavsett om de tillhör tradition eller den nya eran.
Ser du någon kränka en person i arbetslivet kan du säga till. Säg till exempel “Det där du säger nu är diskriminerande. Det är inte okej”. Du kan söka ögonkontakt med den drabbade och på så sätt stötta denne. Du kan reagera och visa genom kroppsspråk att du anser att någon beter sig på ett dåligt sätt. Kunder och patienter kan även orsaka att jämställdheten blir lägre på arbetsplatserna. Det finns fördomar hos många personer som gör att de föredrar att en man eller en kvinna utför vissa tjänster, vilket dock kan vara helt naturligt. Som kund eller patient kan du emellertid bidra till att personalen på olika arbetsplatser kan få känna sig respekterad och kompetent. Behandla din nästa så som du själv vill att de ska behandla dig.